top of page
  • תמונת הסופר/תOren Tsur

שערורייה של זיופים

עודכן: 4 באוג׳ 2019


בשבוע האחרון היכה דו"ח "הפייקים" גלים במדיה וברשתות החברתיות. הסיפור פורסם בתיאום בניו יורק טיימס (Twitter Network Uses Fake Accounts to Promote Netanyahu, Israel Watchdog Finds) ובידיעות אחרונות (כך פועל מערך עצום של חשבונות מזויפים למען קמפיין הליכוד) על ידי רונן ברגמן וענבר טויזר. מאוחר יותר באותו יום פורסם הדו"ח הרשמי (פרוייקט הבוטים הגדול חושף: ״שערוריית נסיון הטיית הבחירות של הליכוד״, PDF) - שלושים וארבעה עמודים המוסיפים פרטים על מתודולוגיית איסוף וניתוח הדטא. הדו"ח הוא תוצאה של מאמץ משותף של 'פרויקט הבוטים הגדול' (בהובלת חוקרי אבטחת המידע והאקטיביסטים נעם רותם ויובל אדם) וארגון 'הברית הישראלית'.


כאן נסכם את הטענות המרכזיות ב'דו"ח הפייקים', נבקר את מתודולוגיית איסוף וניתוח הנתונים בו ונציג דרך אלטרנטיבית לאיסוף וניתוח נתונים מרשתות חברתיות. בנוסף נציג ניתוח תוצאות ראשוניות כפי שנעשה על ידינו. תוצאות הניתוח שלנו מבוססות על נתונים בסדר גודל משמעותי ועל מתודולוגיה מתאימה יותר.



מה זה בעצם אומר? אנו לא טוענים שאין התארגנויות פסולות המתואמות על ידי מפלגה זו או אחרת. אנו מראים שהטענות שהועלו בדו"ח המקורי לגבי קבוצת משתמשים מסויימת אינן נתמכות על ידי הנתונים ודרך הניתוח בדוח המקורי. אנו גם מראים שקבוצת המשתמשים שהוחשדה בדו"ח המקורי מתנהגת באופן דומה לקבוצות אחרות תומכות מפלגות מכל קצווי הקשת הפוליטית.

תקציר המסקנות: א. הדוח המקורי סובל ממספר בעיות מתודולוגיות שאינן מאפשרות להסיק מסקנות בעלות תוקף סטטיסטי בדבר תזמון יוצא דופן שמטרתו "מניפולציה על הבחירות". ב. אנו מראים כי סביר שהפעילות בה מתמקד הדו"ח היא לגיטימית ואינה שונה מהותית מפעילות הרשת של תומכי מפלגות מכל קצווי הקשת הפוליטית. ג. בכך אנו עונים לתמיהתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו" שכל מהותה של רשת חברתית הוא תיאום שמתפתח בצורה אורגנית. הראינו שתיאום זה מתקיים באופן מובהק סטטיסטית בין קבוצות שונות מכל קצווי הקשת הפוליטית. זוהי תופעה חברתית-סטטיסטית הנובעת מהאופי של המדיה החברתית ומן העניין הרב באירועים דרמטיים ואין בה בכדי להעיד על תיאום פסול.

מבצעי המחקר: עומר נוי (סטודנט לתואר ראשון), אברהמי ישראלי (לימודי דוקטורט) וד"ר אורן צור


את הדוח המלא ניתן לקרוא כאן (PDF).

מחקר זה נעשה כפרוייקט צד מהיר של "ניתוח דטא בחירות" כחלק מהאקתון מעבדתי שערכנו השבוע. נשמח אם תעירו את תשומת ליבנו לכל טעות מתודולוגית, שגיאת כתיב או כל בעיה שנפלה באיסוף ו/או עיבוד הנתונים.

RT network of Hebrew Tweeterers based on one week in January 2019

1,249 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page